piątek, 1 grudnia 2017

Zasady ochrony personelu i pacjenta przed infekcją (HBV, HIV)

  • Stosowanie ubrań ochronnych i środków ochrony indywidualnej
  • Poprawna dezynfekcja i sterylizacja
  • Stosowanie sprzętu jednorazowego użytku
  • Właściwe postępowanie z odpadami medycznymi
  • Higiena rak
  • Szczepienia ochronne

    Każdego pacjenta należy traktować jako potencjalnego nosiciela!!!

    Czynności wykonywane przed pierwszym pacjentem

    DEZYNFEKCJA gabinetu, CAŁEGO UNITU, asystora!!!
    (pamiętaj zawsze w rękawiczkach jednorazowych!)

    1. Dezynfekcja spluwaczki preparatem o pełnym spektrum biobójczym (bakterie, grzyby, wirusy, prątki)
    2. Płukanie przez 3 - 10 min preparatem dezynfekcyjnym unitu – dezynfekcja systemów ssący

    Czynności wykonywane przed zabiegiem

    DEZYNFEKCJA UNITU!!! (pamiętaj zawsze w rękawiczkach jednorazowych!)

    1. Zakładamy jednorazowe osłony na uchwyt lampy lub dezynfekujemy uchwyt lampy
    2. Zakładamy nową końcówkę do ssaka i ślinociągu
    3. Podajemy jednorazowy kubek, wlewamy wodą ze środkiem dezynfekcyjnym przy pacjencie
    4. Zabezpieczamy fotel i ubranie pacjenta jednorazową serwetą ochronną
    5. Pacjent płuka jamę ustną preparatem dezynfekcyjnym
    6.Ustawiamy fotel i zagłówek
    7. Myjemy i dezynfekujemy ręce
    8. Zakładamy osłonę twarz (przyłbice ochronną lub okulary ochronne i maseczkę ochronną)
    9. Zakładamy jednorazowe rękawiczki
    Czynności wykonywane po zabiegu

    Zaopiekuj się pacjentem (wytarcie twarzy, zdjęcie serwety ochronnej)

    1. Narzędzia umieszczamy w roztworze dezynfekcyjnym segregując narzędzia drobne do pojemnika dezynfekcyjnego na narzędzia drobne, pozostałe narzędzia do wanienki dezynfekcyjnej, odpowiednio wcześniej przygotowanych.
    2. Opróżniamy, dezynfekujemy, myjemy i dezynfekujemy spluwaczkę
    3. Usuwamy jednorazowe osłony zagłówka fotela, ramion i przewodów unitu, stolika, lampy i dezynfekujemy te powierzchnie preparatem działającym na bakterie, grzyby, wirusy i prątki gruźlicy (o szerokim spektrum działania).
    USUWAMY WSZYSTKIE OSŁONY JEDNORAZOWE I WYRZUCAMY DO KOSZA NA ODPADY MEDYCZNE

    4. DEZYNFEKCJA CAŁEGO UNITU !!!
    5. Przecieramy preparatem dezynfekcyjnym przyłbicę ochronną lub okulary ochronne
    6. Oczyszczamy końcówki (wiertarki) preparatem o pełnym spektrum działania ( B, F, V, Tbc) oliwimy ( konserwacja wiertarek stom.), pakujemy i sterylizujemy
    7. Przepłukujemy unit – dezynfekcja systemów ssących
    8. Po każdej czynności dezynfekujemy używany blat asystora
    9. Dezynfekujemy i chowamy do szafek lub do asystora materiały, leki
    10. Ewentualnie przygotowujemy stanowisko pracy dla następnego pacjenta
    Postępowanie z narzędziami po przyjęciu pacjenta

    1. Narzędzia bezpośrednio po użyciu zanurzyć w roztworze preparatu dezynfekcyjnego przestrzegając pełnego ich zanurzenia (patrz przygotowanie wanienki dezynfekcyjnej i preparatu do dezynfekcji)
    2. Przestrzegać czasu dezynfekcji (– zbyt krótki czas dezynfekcji – niepoprawna dezynfekcja, zbyt długi czas dezynfekcji – możliwa korozja narzędzi)
    3. Założyć rękawice ochronne i fartuch foliowy oraz osłonić twarz
    4. Wyjąć narzędzia z roztworu, przepłukać i umyć pod bieżącą wodą przy pomocy odpowiedniej szczoteczki
    5. Wypłukać narzędzia wodą wodociągową i destylowaną
    6. Rozłożyć narzędzia na tkaninie bawełnianej sterylnej lub jednorazowej, papierowej (serwecie) i osuszyć
    7. Szczoteczkę po użyciu poddać dezynfekcji, myciu, płukaniu i osuszyć, wysterylizować
    8. Pojemnik do dezynfekcji umyć, wyparzyć i osuszyć
    9. Sprawdzić przy pomocy lupy dokładność mycia i stan narzędzi
    10. Narzędzia wymagające smarowania zabezpieczyć odpowiednim preparatem
    11. Zestawy, narzędzia dla jednego pacjenta zapakować w opakowanie sterylizacyjne, a do środka włożyć odpowiedni wskaźnik chemiczny służący do kontroli procesu sterylizacji
    12. Zamknąć opakowanie sterylizacyjne
    13. Przeprowadzić proces sterylizacji uwzględniający proces suszenia
    14. Zapisanie lub zebranie danych dotyczących procesu sterylizacji – uzupełnienie dokumentacji
    Czynności wykonywane na koniec dnia pracy
    1. Wykonujemy wszystkie czynności takie jak po każdym zabiegu
    2. Dezynfekujemy spluwaczkę preparatem o pełnym spektrum biobójczym
    3. Płuczemy unit preparatem dezynfekcyjnym – DEZYNFEKCJA SYSTEMÓW SSĄCYCH
    4. Myjemy i dezynfekujemy duże powierzchnie (blaty, podłogę w gabinecie zabiegowym itp.) poziome stosując preparaty o pełnym spektrum, w czasie działania 15 min.
    W przypadku zanieczyszczenia powierzchni krwią, wydzieliną - dezynfekcje przeprowadzamy od razu
    5. Myjemy toaletę i dezynfekujemy preparatem chlorowym
    6. Myjemy podłogę w poczekalni
    7.Usuwamy ubranie robocze do worków foliowych i przekazujemy do prania
    Jeden raz w tygodniu myjemy i dezynfekujemy wszystkie powierzchnie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drobne instrumenty enedodontyczne

Drobne instrumenty enedodontyczne zbudowane są z metalowej końcówki o różnym kształcie, uzależnionym od funkcji narzędzia, oraz różnej wi...