-
Stosowanie ubrań ochronnych i środków ochrony indywidualnej
-
Poprawna dezynfekcja i sterylizacja
-
Stosowanie sprzętu jednorazowego użytku
-
Właściwe postępowanie z odpadami medycznymi
-
Higiena rak
-
Szczepienia ochronne
Każdego pacjenta należy traktować jako potencjalnego nosiciela!!!Czynności wykonywane przed pierwszym pacjentemDEZYNFEKCJA gabinetu, CAŁEGO UNITU, asystora!!!(pamiętaj zawsze w rękawiczkach jednorazowych!)
1. Dezynfekcja spluwaczki preparatem o pełnym spektrum biobójczym (bakterie, grzyby, wirusy, prątki)
2. Płukanie przez 3 - 10 min preparatem dezynfekcyjnym unitu – dezynfekcja systemów ssącyCzynności wykonywane przed zabiegiemDEZYNFEKCJA UNITU!!! (pamiętaj zawsze w rękawiczkach jednorazowych!)
1. Zakładamy jednorazowe osłony na uchwyt lampy lub dezynfekujemy uchwyt lampy
2. Zakładamy nową końcówkę do ssaka i ślinociągu
3. Podajemy jednorazowy kubek, wlewamy wodą ze środkiem dezynfekcyjnym przy pacjencie
4. Zabezpieczamy fotel i ubranie pacjenta jednorazową serwetą ochronną
5. Pacjent płuka jamę ustną preparatem dezynfekcyjnym
6.Ustawiamy fotel i zagłówek
7. Myjemy i dezynfekujemy ręce
8. Zakładamy osłonę twarz (przyłbice ochronną lub okulary ochronne i maseczkę ochronną)
9. Zakładamy jednorazowe rękawiczkiZaopiekuj się pacjentem (wytarcie twarzy, zdjęcie serwety ochronnej)
1. Narzędzia umieszczamy w roztworze dezynfekcyjnym segregując narzędzia drobne do pojemnika dezynfekcyjnego na narzędzia drobne, pozostałe narzędzia do wanienki dezynfekcyjnej, odpowiednio wcześniej przygotowanych.
2. Opróżniamy, dezynfekujemy, myjemy i dezynfekujemy spluwaczkę
3. Usuwamy jednorazowe osłony zagłówka fotela, ramion i przewodów unitu, stolika, lampy i dezynfekujemy te powierzchnie preparatem działającym na bakterie, grzyby, wirusy i prątki gruźlicy (o szerokim spektrum działania).USUWAMY WSZYSTKIE OSŁONY JEDNORAZOWE I WYRZUCAMY DO KOSZA NA ODPADY MEDYCZNE
4. DEZYNFEKCJA CAŁEGO UNITU !!!
5. Przecieramy preparatem dezynfekcyjnym przyłbicę ochronną lub okulary ochronne
6. Oczyszczamy końcówki (wiertarki) preparatem o pełnym spektrum działania ( B, F, V, Tbc) oliwimy ( konserwacja wiertarek stom.), pakujemy i sterylizujemy
7. Przepłukujemy unit – dezynfekcja systemów ssących
8. Po każdej czynności dezynfekujemy używany blat asystora
9. Dezynfekujemy i chowamy do szafek lub do asystora materiały, leki
10. Ewentualnie przygotowujemy stanowisko pracy dla następnego pacjentaPostępowanie z narzędziami po przyjęciu pacjenta
1. Narzędzia bezpośrednio po użyciu zanurzyć w roztworze preparatu dezynfekcyjnego przestrzegając pełnego ich zanurzenia (patrz przygotowanie wanienki dezynfekcyjnej i preparatu do dezynfekcji)
2. Przestrzegać czasu dezynfekcji (– zbyt krótki czas dezynfekcji – niepoprawna dezynfekcja, zbyt długi czas dezynfekcji – możliwa korozja narzędzi)
3. Założyć rękawice ochronne i fartuch foliowy oraz osłonić twarz
4. Wyjąć narzędzia z roztworu, przepłukać i umyć pod bieżącą wodą przy pomocy odpowiedniej szczoteczki
5. Wypłukać narzędzia wodą wodociągową i destylowaną
6. Rozłożyć narzędzia na tkaninie bawełnianej sterylnej lub jednorazowej, papierowej (serwecie) i osuszyć
7. Szczoteczkę po użyciu poddać dezynfekcji, myciu, płukaniu i osuszyć, wysterylizować
8. Pojemnik do dezynfekcji umyć, wyparzyć i osuszyć
9. Sprawdzić przy pomocy lupy dokładność mycia i stan narzędzi
10. Narzędzia wymagające smarowania zabezpieczyć odpowiednim preparatem
11. Zestawy, narzędzia dla jednego pacjenta zapakować w opakowanie sterylizacyjne, a do środka włożyć odpowiedni wskaźnik chemiczny służący do kontroli procesu sterylizacji
12. Zamknąć opakowanie sterylizacyjne
13. Przeprowadzić proces sterylizacji uwzględniający proces suszenia
14. Zapisanie lub zebranie danych dotyczących procesu sterylizacji – uzupełnienie dokumentacjiCzynności wykonywane na koniec dnia pracy1. Wykonujemy wszystkie czynności takie jak po każdym zabiegu2. Dezynfekujemy spluwaczkę preparatem o pełnym spektrum biobójczymJeden raz w tygodniu myjemy i dezynfekujemy wszystkie powierzchnie
3. Płuczemy unit preparatem dezynfekcyjnym – DEZYNFEKCJA SYSTEMÓW SSĄCYCH
4. Myjemy i dezynfekujemy duże powierzchnie (blaty, podłogę w gabinecie zabiegowym itp.) poziome stosując preparaty o pełnym spektrum, w czasie działania 15 min.
W przypadku zanieczyszczenia powierzchni krwią, wydzieliną - dezynfekcje przeprowadzamy od razu
5. Myjemy toaletę i dezynfekujemy preparatem chlorowym
6. Myjemy podłogę w poczekalni
7.Usuwamy ubranie robocze do worków foliowych i przekazujemy do prania
piątek, 1 grudnia 2017
Zasady ochrony personelu i pacjenta przed infekcją (HBV, HIV)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Drobne instrumenty enedodontyczne
Drobne instrumenty enedodontyczne zbudowane są z metalowej końcówki o różnym kształcie, uzależnionym od funkcji narzędzia, oraz różnej wi...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz